Kantoor en Mikumi National Park - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Kantoor en Mikumi National Park - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Kantoor en Mikumi National Park

Door: Maarten Swinkels

Blijf op de hoogte en volg Maarten

24 Mei 2015 | Tanzania, Mikumi

Iedere dag starten we om acht uur. We worden geholpen door Martin Mosha die voor ons de afspraken regelt. De dag zit goed vol. Nadat we gisteren de Subway ontdekt hebben wordt dat weer ons vaste lunch adres. Via internet hebben we wat gekeken naar een uitstap in het weekend. Het reisbureau naast de Subway helpt ons op weg. Daar hadden ze alleen vluchten. Dat paste niet omdat je dan drie dagen nodig had. Maar ze helpen ons aan een adres waar we een goede aanbieding krijgen voor een tocht per auto naar Mikumi National Park.
Bij de bank zitten we in een klein kantoor. Dat van de manager. Zij achter haar bureau en wij aan de spreektafel. De afdeling is heel klein gehuisvest. Twee vierkante meter per werkplek. Waar hebben we het in Nederland over? Maar over een maand gaan ze naar een nieuw kantoor. Dan is alles up to standard.
De afgelopen dagen zijn we veel te weten gekomen over het Leningenproces bij NMB. We hebben een groot aantal betrokken personen gesproken en vertegenwoordigers van ondersteunende afdelingen zoals ICT en het datawarehouse. Ook zijn we op bezoek geweest bij een branch (lokale bank). Komende week zullen we nog op bezoek gaan bij een werkgever. Deze speelt namelijk ook een belangrijke rol in het Leningenproces, omdat in Tanzania (anders dan in Nederland) de rente en aflossing wordt ingehouden van het salaris. Onze eerste bevindingen hebben we donderdagavond gedeeld met de opdrachtgever. We werden door hem en zijn vrouw uitgenodigd bij hen thuis. Daarna bezochten we een prima nabijgelegen restaurant.
Vrijdagmiddag werden we door een Tanzaniaanse collega vergezeld bij de vrijdagmiddagborrel. Vervolgens gingen we naar een populair Tanzaniaans restaurant met een prachtig uitzicht over Dar es Salaam. De intensieve week begon zijn tol te eisen. Rond tien uur zou het echt gezellig gaan worden, maar dat was voor ons het moment om afscheid te nemen. De wekker ging de volgende dag namelijk ook weer om vijf uur.

Mikumi National Park

Op zaterdag gaan we naar Mikumi National Park. We vertrekken om zes uur. Onze chauffeur Handry pikt ons op bij het hotel. Het is een rit van vier uur. Eerst een uur om de stad uit te komen en dan vier uur op de weg richting Zambia. De weg is voor onze begrippen redelijk.
Onderweg stoppen we nog bij een koffietentje in Chalinze. Daar is de T splitsing richting Zambia en richting het Noorden, Kilimanjaro. Dus Richting Kaapstad of richting Alexandrië. De tocht was 300 km lang en uiteindelijk deden we daar maar liefst zes uur over. Er ligt maar een snelweg die kant uit en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Een ongeluk betekent zo maar een uur vertraging. Onderweg hebben we dan ook diverse voorbeelden van de uitwerking van Tanzaniaans rijgedrag gezien.
Voor we Mikumi park in rijden komen we langs sisal plantages. Dan komt de familiegeschiedenis weer voorbij. Mijn opa was touwslager (zeeldraaier). Nou ja. Hij verkocht touw. Daarom ben ik in Best nog een zoon van Martien van Driek Zeel.
Het park maakte veel goed! Prachtig om weer ondergedompeld te worden in de fascinerende Afrikaanse natuur. Olifanten, zebra's, apen, giraffes, wildebeast en hippo's ontmoetten we van zeer dichtbij. Na enkele uren in het park te hebben rondgereden kwamen we bij onze lodge aan. Daar pakten we een welverdiend plaatselijk biertje en werd ons een heerlijk diner voorgeschoteld. Na een heerlijke nacht met dierengeluiden op de achtergrond (Ik was wat minder gecharmeerd van de ganzen die bij de lodge rondliepen) gingen we vanochtend weer het park in voor een game drive. Daarna zetten we de weg in terug naar Dar. Nog even de sportschool in en dan kunnen we komende dagen gaan werken aan het final report en het advies dat we aan de betrokken zullen gaan geven.
Een prachtig weekend, heerlijk om weer zoveel natuurschoon te mogen aanschouwen, wat is Afrika toch mooi!

• 24 Mei 2015 - 22:07

Nelleke:

Jaloers ben ik wel een beetje als ik terug denk aan onze reis in Zambia. Het zal zeker herinneringen oproepen en je beschrijft het prachtig. Prachtig continent is het toch!

• 25 Mei 2015 - 08:55

Ad En Lia :

Dag Maarten , dat is nog eens genieten zeg . Natuurlijk niet te vergeten het keiharde werken , wat hieraan vooraf gaat . Voor mij blijft het vreemd dat je na enkele uren vliegen in een totale andere wereld bent. Wens je nog een fijne tijd . Groet Ad en Lia.