Terug in Afrika - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Terug in Afrika - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Terug in Afrika

Door: Maarten Swinkels

Blijf op de hoogte en volg Maarten

20 Mei 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

Na een mooi weekend vertrokken Remco en ik afgelopen maandagochtend vroeg naar Schiphol. Na een vlucht van een uurtje of 8 landen we op een vliegveld gelegen vlakbij de Kilimanjaro. Na drie kwartier wachten vlogen we door naar de plek van bestemming, Dar es Salaam. In Nederland hadden we ons visum al in orde gemaakt, dus we zouden zo door kunnen lopen dachten we. Bij mij was dat niet het geval. Even dacht ik dat ze mij nog kende van mijn vorige verblijf en daarom toegang tot het land zouden ontzeggen, maar de twintig minuten wachten werden veroorzaakt door een systeemstoring. Wat in Zambia enkele keren mis ging, ging in Tanzania direct goed! Nadat we onze koffers in ontvangst hadden genomen, stond er een alleraardigste kerel met Mr. Swinkels en Mr. Boer op een bordje. We konden zo instappen in de auto van de bank en werden netjes bij het hotel afgezet. Na een biertje genuttigd te hebben op het rooftop terras, was het tijd om na een lange dag reizen het bed op te zoeken.

Direct aan de bak
De volgende dag (dinsdag) stond direct een mooie dag vol met ontmoetingen op de agenda. Ik ben twee jaar geleden al eens voor drie dagen in Tanzania geweest en kende nog wat mensen, voor Remco is het de eerste ontmoeting met medewerkers van de NMB bank. De ochtend stond met name in het teken van ontmoetingen met directie en senior management. In de middag spraken we met de managers van het loan centre die verantwoordelijk zijn voor de operationele activiteiten. Een dag vol met indrukken die een goed beeld gaven van de organisatie en zijn uitdagingen. Tijdens de lunch gingen we op zoek naar de voor ons vertrouwde Subway, helaas vonden we die niet en lunchten we bij het hotel. Het restaurant op de bank nodigt namelijk niet uit en zelfs één van de directeuren gaf aan diverse keren ‘last’ te hebben gekregen van de geserveerde kip. De mensen zijn allervriendelijkst en het land en ook de bank zijn modern te noemen.Ik had nog een leuke ontmoeting op het toilet waar een man een schort ging uit doen om niet met zijn pak in het hurktoilet terecht te komen. In de avond aten we in het hotel en vatten we de dag nog eens samen.

De operatie in
Na een goed ontbijt genuttigd te hebben, vertrokken we op tijd richting de bank. Daar aangekomen hadden we een afspraak met enkele managers van de IT afdeling. Één van beide was wat later, hij had er zelfs drie uur over gedaan om op de bank te komen, terwijl het maar 20 km rijden is. De file in de ochtend is ongekend, het staat dan muurvast. Voor ons is het gelukkig nog geen 10 minuten lopen naar kantoor. Na die meeting kregen we nog uitleg over enkele ontwikkelingen in de sector. Mooi te zien hoe ver men in Afrika al is met bankieren via de telefoon.
De avond ervoor hadden we bij onze vrienden in het hotel al wat woorden in Swahilli opgevraagd, dus op kantoor kon het niet meer op. Met Habariza Asubuhi (good morning) kwamen we binnen en de toon was gezet. Tussen de middag vonden we de Subway en aten we een normaal broodje. In de middag probeerden de Tanzanianen ons aan te sluiten op internet, maar dat verliep helaas niet zonder slag of stoot. We doken in de verwerking van de leningen en de mensen namen alle tijd om uit te leggen welke werkzaamheden ze verrichten. Na het werk doken we de sportschool en het zwembad in om vervolgens de dag af te sluiten op het dakterras.

• 21 Mei 2015 - 04:00

Bregje:

Jambo!

Leuk om te lezen pap! Altijd leuk om in een internationale omgeving te werken en te leren :-). Veel succes de komende weken.

Hakuna Matata!

• 21 Mei 2015 - 15:12

Nelleke:

Is wel saai thuiskomen uit Lourdes als je er niet bent. Geniet van de zon en de mooie uitdaging weer. Never a dull moment hebben wij! Mooi toch!