Een week in Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Een week in Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Een week in Zambia

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten

02 Juni 2011 | Zambia, Lusaka

Maandag 30 mei
Zoals gezegd loopt de wekker vroeg af en sta ik na nog wat gelezen te hebben rond 07.45 uur op. Een schaaltje fruit en dan de gym maar eens uit proberen. Ik wil wel graag in vorm blijven en heb vakantie oefeningen van ZLIM meegekregen. Eerst 10 minuten warming up op de fiets en dan braaf op een matje oefeningen doen. Ben trots op mezelf.
Dan is het tijd voor het verslag van het afgelopen weekend en op deze manier beleef ik een geweldig weekend opnieuw. Het uploaden van de foto’s is een vak apart en kost zo ongeveer de hele middag, maar het resultaat is er naar.
Het appartement wordt weer vakkundig schoongemaakt door Charity en de volle wasmand komt weer leeg terug. Alles netjes gewassen en gestreken door Beauty en haar hulpje. Gisteravond bleek dat de stekker van de koelkast het (opnieuw) begeven heeft en dus hebben we hem van de plaats getrokken en ergens anders in de keuken neer gezet bij een ander stopcontact. Vanmiddag heeft een van de onderhoudsmannen er een nieuwe stekker aangezet. Nu maar hopen dat het helpt.
Rond 16.00 uur neem ik handdoek en boek mee naar het zwembad. De temperatuur is goed, maar de zon kruipt weg achter een grote wolk. Na een uurtje terug naar het appartement, douchen en dan een Hollandse maaltijd bereiden voor manlief. Maarten eet voor het eerst in 9 weken weer een soepje met door mij gedraaide gehaktballetjes, een biefstukje met champignons, sugarsnaps en gekookte aardappelen. Ik heb zelfs de waxinelichtjes van Gerrit aangestoken. Zo houden we de romantiek er in! Internet ligt er een hele tijd uit dus kijken we BVN op televisie. Van een Groningse soap tot Opsporing Verzocht en diverse Vlaamse en Nederlandse Journaals. Rond de klok van 22.00 uur is het weer bedtijd.

Dinsdag 31 mei
Zoals gewoonlijk loopt de wekker weer vroeg af. Ik draai me nog lekker een keertje om en sta pas om kwart voor 9 op. Heerlijk. Licht ontbijten en dan weer een rondje sporten. Ik sta versteld van mezelf! Het internet ligt er al de hele ochtend uit en dat is voor een verslaafd iemand als ik heel verschrikkelijk. Ik besluit om bij het zwembad te gaan liggen met de reisgids over Zambia en verdiep me in de geschiedenis en de cultuur van dit land. Kan ik meteen lezen waar we de komende week heen gaan. Dan even lekker afkoelen in het zwembad want de zon brandt. Rond 12.00 maak ik een salade klaar en dan komt Jaqueline me het nationale gerecht van Zambia brengen. Nshima. Het is een maismeelgerecht wat lijkt op polenta. De Zambianen eten het iedere dag met groenten en maken er pap van voor de kleintjes. Ik moet eerst mijn handen wassen, dat hoort bij het ritueel en dan een balletje maken van het deeg en dat samen met de groenten die er bij liggen met de handen op eten. De groenten zijn iets van Okhra met lekkere kruiden en uitjes. Het lijkt wel op spinazie. Ik bedank haar hartelijk en zeg dat ik het erg lekker vind. Na de lunch nog steeds geen internet dus kan ik rustig dit verslag afwerken. Inmiddels zijn we weer in de lucht en ga ik aan de slag met een kaart voor kleinzoon Huub die vrijdag al weer 5 jaar wordt. Wat vliegt de tijd!
We zijn in de lucht, maar daar is ook alles mee gezegd. Tergend langzaam en Greetz kaarten maken is geen optie blijkt. Bij het laden van de foto’s gaat het steeds mis. Goede raad is duur, dan maar een mailtje naar Bregje met het verzoek of zij het wil doen. Ik pak mijn boek en vertrek weer richting zwembad. Kan ik me ook niet ergeren aan de traagheid van het internet. Het tempo ligt hier sowieso lager dan bij ons, misschien een leermomentje!
Om een uur of 5 ga ik douchen en aan de slag om opnieuw een home cooked dinner te serveren. Gehaktballen met broccoli deze keer en gebakken aardappeltjes. Maarten is er rond 18.00 en dan is het nog net niet pikkedonker, maar het scheelt niet veel. De avond verschilt niet veel van de maandag. Een beetje TV kijken, wat foto’s bij elkaar zetten en om een uur of 10 weer het mandje opzoeken.

Woensdag 1 juni
Ik ben vandaag al een volle week hier. Ondanks de lange dagen vliegt de tijd. Het vaste ritueel, sporten in de gym en dan met boek naar het zwembad. Het weer is fantastisch. Iedere morgen strakblauwe lucht. In de loop van de dag wat wolken, maar prima temperaturen. Ondertussen dat ik lig te luieren wordt de afwas gedaan, het huis gepoetst en de bedden gedekt door Charity. Om een uur of 11 ga ik douchen en een beetje optutten voor een bezoek aan Zanaco en kennismaking met de collega’s van Maarten. Om 12.30 komt de auto van Zanaco voorrijden, met Maarten erbij. Hij had er niet veel vertrouwen in dat er ook een auto gestuurd zou worden dus ging zelf maar er op uit en heeft een van de chauffeurs in zijn nekvel gegrepen. In 10 minuten zijn we bij de bank. Eerst naar Tom de manager van de afdeling, waar we vanavond mee gaan eten bij Portico en daarna nog wat Zambianen en Carolijn, een Nederlandse die hier al 6,5 jaar woont en werkt.
Bij de lift komen we ook Mali nog tegen. Ze is net terug van een korte vakantie in Nederland. Dan wandelen we over Cairo Road, zeg maar de Wall Street van Lusaka naar Subway’s voor een broodje. Het wordt een 6 inch Italian Parmesan broodje met chicken en allerlei soorten sla, tomaat, kaas en uit plus een saus naar keuze. Hier lunchen meer mensen die op Cairo Road werken. Blanken en Zambianen. Overal wandelen vrouwen met manden met fruit op hun hoofd. Kunstig opgestapelde bananen en mandarijnen.
Na de lunch lopen we nog even bij Ghandi, een Indisch vegetarisch eettentje annex winkeltje, binnen en nemen wat nootjes mee voor bij de borrel. Tom en Jose komen eerst nog bij ons een glaasje drinken alvorens we naar de Italiaan gaan. Bij terugkeer op de bank brengen we nog even een bezoekje aan de manager Retail, Arjan. Hij heeft het vreselijk druk want gaat aan het einde van de week naar Nederland op vakantie. Hij zal wellicht vanavond ook aansluiten bij Portico. Ik neem mijn rugzakje weer mee dat ik op aanraden van Maarten bij Francesca had achtergelaten. Je kunt hier het beste niks meenemen op straat want je wordt gerold voor je er erg in hebt en ik ben al eens een keer dat rugzakje kwijt geweest in een Afrikaans land!
De chauffeur brengt me weer netjes terug naar het appartement en Maarten gaat weer aan het werk. Ik vermaak me achter de computer, doe wat mailtjes weg voor vergaderingen als ik weer terug ben en kom de middag verder wel door.
Tegen 18.00 uur is Maarten weer thuis en om 18.15 uur arriveert Jose. We drinken een glaasje en Jose vertelt over haar buitenland ervaringen. Ze hebben al op veel plekken gewoond, Curaçao, Kenia, Ruanda en nu dus al weer bijna een jaar in Lusaka. Ze hebben twee zonen die naar de internationale school gaan in Lusaka. Rond 19.00 arriveert Tom, ook hij maakt lange dagen bij Zanako. Na een paar Mosi’s vertrekken we naar Portico, een fancy Italian restaurant met live muziek. Ziet er erg gezellig uit. Het eten is prima en het gezelschap idem. Rond 22.30 breken we op en brengt Tom ons terug naar het appartement waar we samen nog even nakletsen onder het genot van een glaasje wijn.

Donderdag 2 juni
Hemelvaartdag, maar dat kennen ze hier niet dus Maarten gaat vandaag gewoon aan het werk en ik ga koffertjes pakken voor onze trip door Zambia. We ontruimen het appartement voor Riana, collega en opvolgster van Maarten hier. Zij trekt in nr. 1 en wij krijgen volgende week bij terugkeer nr. 7. Dus flink ruimen geblazen. Gezellig mam even op skype en bij gekletst over allerlei zaken. Ik beloof haar de websites te sturen van de plekken die we volgende week gaan bezoeken. Die zien er echt fantastisch uit dus ik ben benieuwd. Dat is toch net even iets anders dan ons oorspronkelijke plan om met Hemelvaart te gaan kamperen in de Eiffel.
Voor de liefhebbers:
www.suninternational.com
www.siankaba.net
www.mfuwelodge.com
Nu alles gepakt is ga ik maar weer met een boek bij het zwembad liggen. Het leven is zwaar!

  • 02 Juni 2011 - 14:37

    Marga En Francois:

    Hallo luitjes,

    Ziet er goed uit die maaltijd en geweldig iedere dag naar de gym het zou voor mij een hele opgave zijn! Super hoor....! Ga volgende week maar lekker genieten ,hoe gaan jullie ? Leuk reis verslag en het leven daar is ook niet zo slecht !! Xje van ons

  • 05 Juni 2011 - 19:24

    Netty Ackermans:

    Lieve Nelleke,lees met veel plezier je dag indeling.Je bent alweer een week daar,niet te geloven.Petje af voor je sportieve inzet,hou vol,het resultaat zal zeer spoedig blijken.
    Wens je alle goeds ,ook voor Maarten.
    Fijne tijd aldaar en tot de volgende keer.Groetjes van Jan en Netty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Maarten

Na twee jaar opnieuw naar Afrika. Dit keer naar Dar en Salaam in Tanzania. Opnieuw met een Loan Centre aan de slag. Een geweldige uitdaging. Ik ben benieuwd en zal jullie middels deze waarbenjij.nu op de hoogte houden. Maarten

Actief sinds 07 Okt. 2008
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 30426

Voorgaande reizen:

18 Mei 2015 - 29 Mei 2015

Tanzania

30 Maart 2011 - 23 Juni 2011

Werken in Zambia

03 Juli 2009 - 11 Juli 2009

Op voor de derde keer naar Hanoi

10 Oktober 2008 - 25 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: