Eerste dagen South Luangwa en Mfuwe Lodge - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Eerste dagen South Luangwa en Mfuwe Lodge - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Eerste dagen South Luangwa en Mfuwe Lodge

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten

12 Juni 2011 | Zambia, Mfuwe

Dinsdag 7 juni
Vandaag vertrekken we naar South Luangwa National Park. Het ligt in het noord-oosten van Zambia. Maarten heeft daar voor vier nachten Mfuwe Lodge geboekt. Hij heeft tot nu toe geweldige bestemmingen uitgezocht. Hulde. Onze vlucht met Proflight Zambia vertrekt om 13.30 dus kunnen we op ons gemakje de spullen weer inpakken en nog lekker ontbijten met zicht op de huishippo. Rond half 10 worden we uitgeleide gedaan door Britt en overgezet naar het vaste land. Daar is Claire om ons gedag te zeggen en nemen we afscheid van Siankaba. Het was er heerlijk toeven. Een gast is hier echt te gast! In Livingstone rijden we eerst naar de bank en dan naar een winkeltje waar ze Zambiaanse souvenirs verkopen. Ik hoop dat ze daar de leuke standaardjes hebben waarmee ons ontbijtmenu werd gepresenteerd. Helaas, maar wel andere cadeautjes voor thuis. Daarna naar de lokale markt van Livingstone. Je wilt niet weten wat ze daar allemaal verkopen. Gedroogde vis (dat is te ruiken), verse kippen, vlees (met vliegen), potten en pannen, groenten, zeep en wasmiddelen. Kraampjes met manden die dienen als kippenhok, een meubelmaker, een man die oude koelkasten repareert en een heuse fietsenmaker, waar Maarten nieuwe trappers koopt voor de fiets van Max de portier. We schaffen ook nog een paar cd's met echte Afrikaanse muziek aan. Kunnen we thuis misschien het sfeertje nog eens terughalen. Na de markt nog een bezoekje aan de markt met "handicrafts", waar we nog wat tastbare herinneringen voor thuis aanschaffen. Dat zal wel overgewicht betekenen! Dan naar het vliegveld, normale procedure voor de domestic flights. Volgens de dame zijn de koffers inderdaad te zwaar, maar voor 10 dollar extra mogen ze mee. Wachten, boarden en dan een uur en tien minuten naar Lusaka. We vliegen van daaruit door naar Mfuwe, opnieuw een uur en tien minuten, in hetzelfde vliegtuig(je), maar eerst weer alle bagage eruit en weer inchecken. Heel efficiënt! Rond half 5 landen we op Mfuwe International Airport, zo ongeveer in de middle of nowhere. Daar staat een medewerker van Mfuwe Lodge op ons te wachten. We hebben opnieuw een honeymoon couple en een jonge man uit India, die in Angola voor een grote oliemaatschappij werkt. Dik half uur rijden naar South Luangwa National Park en dan nog een kwartier voordat we de lodge bereiken. De beroemde Zambia massage over een hobbelige weg. Kunnen we vast wennen aan de game drives. De lodge is een stuk groter dan we tot nu toe gewend zijn, maar weer prachtig. Gelegen aan een lagune. We worden verwelkomd door Lucy en James en onze gids voor de komende dagen en krijgen een handdoekje aangereikt om op te frissen en een glaasje sap. Korte uitleg over de werkwijze in de lodge. Na zonsondergang worden we begeleid door een beveiliger omdat het wild hier vrij rond loopt. Dit keer heet ons chalet Mongoose. Ook hier ontbreekt het weer aan niets, wat een luxe. Na de koffers te hebben weggebracht gaan we meteen op stap voor de night drive. Patson Phiri heet onze gids en chauffeur. Maarten vraagt of hij familie heeft in Lusaka. Maar Phiri is hier net zoveel voorkomend als bij ons Jansen. Er gaat nog iemand mee die met een grote lamp in de bush schijnt. Hoewel nog maar 18.00 uur, is het hier ook al weer stikdonker. We hebben geluk, de eerste avond zien we al een luipaard, hyena en leeuwen. Vier van de Big Five hebben we al gezien. Daar zal het bij blijven want Rhino's hebben ze in dit park niet. Rond 19.30 zijn we terug in de lodge. Diner wordt om 20.00 uur geserveerd. De routine is: wake up call om 05.45, dan een licht ontbijt, game drive van 06.30 tot 10.30, 11.00 uitgebreide brunch, 15.30 koffie, thee en snacks, 16.00 uur tot 19.30 opnieuw beestjes kijken en dan diner. Dat houden we wel vol. Na het diner, waarbij de gids ook mee aan onze tafel eet, gaan alle gasten naar hun lodge, want in de ochtend is het vroeg dag.

Woensdag 8 juni
Prima geslapen onder de klamboe, wel andere geluiden dan in Siankaba, maar ook hier het geknor van de hippo's en dat is zo onderhand vertrouwd. Om 05.45 schemert het nog maar als we naar het restaurant lopen komt de zon op en rennen de bavianen al weer vrolijk rond. Vers fruit voor mij en een kopje thee, toast, geroosterd op een houtvuurtje, met honing en koffie voor Maarten. 06.30 klaar voor vertrek. We zitten met vieren in de jeep en Patson vertelt een heleboel wetenswaardigheden over het park en zijn bewoners. Ons honeymoonkoppel heeft meer belangstelling voor de mobiele telefoon dan voor de safari lijkt het wel. We gaan op zoek naar de grote buffels want daar in de buurt houden zich altijd leeuwen op. Zij hebben graag een buffel voor ontbijt. Het is een grote kudde buffels die op weg is naar een plek om te drinken en jawel in hun kielzog ontdekken we twee leeuwinnen met drie welpjes. Prachtig gezicht. We gaan weer verder en zien een heleboel wild. Zebra's, impala's, hyena's, puku's, olifanten, waterbucks, pumba's en ontelbare vogels, kleine en grote. Bij de rivier de Luangwa heel veel hippo's en grote krokodillen. Je komt ogen tekort. Rond 08.30 stoppen we even op een plek om de benen te strekken en is er koffie, thee en koekjes. Om 10.00 brengt Patson ons naar een van de vele lagunes die er in het park zijn en staan gedekte tafels klaar voor onze bushbrunch, een compleet Engels ontbijt. Niet te geloven. De kok, met koksmuts, bakt eieren, er zijn worstjes, bacon, witte bonen in tomatensaus, gebakken champignons en nog andere lekkere zaken. Eerst is er een kan water en zeep om je handen te wassen. Koffie, thee en een sapje en met uitzicht op de lagune waar een dikke hippo ligt te knorren. Zo af en toe moet je jezelf even knijpen. Na de heerlijke maaltijd rijden we op ons gemakje naar de lodge. We hebben nu "vrije tijd" tot 15.30. Gaan lekker lezen aan het zwembad. Om 16.00 uur staat de jeep weer klaar. Dit keer gaan er een moeder en dochter met ons mee want de jongelui zijn moe en blijven "rusten". Het zijn erg aardige mensen. Ook Lucy gaat mee, zij komt uit Engeland en werkt drie maanden in de lodge als gastvrouw. Er zijn meer van dit soort jongelui die hier drie maanden tegen kost en inwoning verblijven. Naast al het eerder genoemde wild spotten we nu ook giraffen. We stoppen aan de oever van de rivier voor een drankje met al weer een snackje. Tjonge wat wordt er goed voor ons gezorgd. Prachtige zonsondergang. Als de duisternis weer invalt worden we weer bijgelicht en zien een civet, deze beestjes worden op dit tijdstip actief. Ook de buffels wandelen weer rond. We zien er een met een behoorlijk bebloede kop. Het is niet duidelijk of dat komt omdat hij heeft gevochten dan wel is aangevallen. Bij terugkeer in de lodge wacht ons alweer een verrassing. De tafels zijn op het zonnedek gedekt en we hebben een "mongolian braai". Een soort van wok op houtvuur. We mogen ons bordje zelf samenstellen met vlees, groenten, rijst, noedels en sauzen en dan maakt de kok daar een soort fried rice van. Heerlijk glaasje wijn erbij en smullen onder een met sterren bezaaide hemel. Hier kun je alleen van dromen.

• 12 Juni 2011 - 20:10

Bart En Geertje:

Ziet er super uit, geniet nog van de laatste dagen en het is nu wel lang genoeg!

• 13 Juni 2011 - 04:50

Nelleke:

Lieve Geertje en Bart,

Mijn koffertje is gepakt dus als alles goed gaat ben ik er morgenochtend weer. Papa over 10 dagen, dus nog even volhouden. Dikke kus en tot morgen.

• 13 Juni 2011 - 15:55

Bregje:

Zal ook blij zijn als jullie er weer zijn! xxx

• 13 Juni 2011 - 19:07

Peter:

Ja, ja heerlijk decadent leven. Geniet nog even, kun je daarna met volle teugen genieten op je werk............

Houdoe

Peter

PS: de familie problemen worden met de dag erger. praat je bij in nederland.