Between two Hashes! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Between two Hashes! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Between two Hashes!

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

15 Mei 2011 | Zambia, Lusaka

Door de week hebben we een vast ritme. We worden om tien over zeven opgehaald en zijn dan tien minuten later op de bank. Er is dan nog weinig verkeer. Wel veel wandelende mensen. Vooral langs de spoorlijn waar we overheen gaan. Op nu.nl las ik dat de boetes voor lopen langs de spoorlijn in Nederland verhoogd zijn. Daar hoeven ze hier niet aan te beginnen. De bank is gelegen aan Cairo Road. De hoofdweg van de stad. Een 4-baansweg met parallel wegen. Hier komen drie hoofdwegen op uit die allemaal over de spoorlijn moeten. Omdat één van die wegen is afgesloten zit het verkeer bijna de hele dag vast op Cairo Road. In de bank zijn we een van de eersten. De schoonmaakster maakt de bureaus schoon. Dat is nodig om dat het stof overal doorheen komt. Het gebouw is niet echt luchtdicht afgesloten. Zij doet ook de afwas, met koud water, van de koffie en thee koppen. Per afdeling is er een klein keukentje waar een magnetron en een waterkoker staan. Ik pak meestal wat kokend water voor de Nescafe en dat is dan mijn dagelijkse kopje koffie. Verder veel water drinken. Dat bevalt goed. Een personeelsrestaurant is er niet. Dus hier geen verdere klachten over de catering. De meeste Zambianen ontbijten en lunchen aan het bureau. Om acht uur een vette worst in de magnetron is geen uitzondering. Tijdens de lunch eten ze Nchima, gekookte maïs. Tussen één en twee is de afdeling net een kantine. Dat hoeven wij niet, dus gaan Gerrit en ik meestal een broodje eten bij Subway. Een op westerse leest geschoeide broodjes zaak waar ze de twee Muzungu (witte mannen) inmiddels kennen. Eerst de lengte bepalen. Zes inch. Brown. No.6. Dat is gebraden kip. Vervolgens met de rij meeschuiven en aangeven wat je er allemaal op wil hebben. Groente, sausjes en zout en peper. Een colaatje erbij en dan een tafeltje zoeken om het vervolgens met je handen op te eten. Doordat we laat lunchen is de middag voorbij voor je er erg in hebt. Door het verkeer naar huis en dan is het alweer donker. Wat eten maken, de Rabomail bekijken en dan altijd weer BVN tv. Één Nederlandse zender is ook wel makkelijk. Je kijkt als er iets leuks is en anders niet. Zo vliegt de week voorbij. Ondertussen oefen ik wat op het Hash lied. Want zaterdag ga ik weer.

On,On.

True Blue Hash-song:
Heres to the Hashers, they’re true blue.
They are Hashers through and through.
They are pisspots, or so they say.
Tried to get to heaven,
but they went the other way.
Drink it Down Down Down,
Down Down Down………..
Why are we waiting,
why are we waiting……………..

Op zaterdag doen we de boodschappen voor de vijftigste verjaardag van Gerrit. Zondag heeft hij een aantal mensen in tuin uit genodigd. De tuin is daar bijzonder geschikt voor. Gezellig vooruitzicht. Als Gerrit de gerechten klaar maakt wordt ik
opgehaald door Matt om naar de Hass te gaan. Opnieuw bijzonder. Maar dat wisten jullie al.

• 15 Mei 2011 - 10:10

Nelleke:

Dag lieve schat, goed dat je een keer in de week hard loopt! Moet schelen in de kilo's! Gezellige borrel vanmiddag en ik kan nu schrijven tot volgende week! Kus

• 21 Mei 2011 - 12:32

Harry Bonnier:

Hoi Maarten, wat heb je het toch goed als ik die reisverslagen lees. Nog tijd om te werken ? Wij hebben Portugal achter ons gelaten en zijn nu op een camping vlak bij Malaga ! Het weer is eindelijk zoals het moet zijn. Heb Nelleke nog op tv gezien en haar dat laten weten. Zij gaat toch binnenkort voor 2 weken naar jou toe?
    Wij hebben nu voor het eerst een camping waar je de hele dag on-line kunt zijn inplaats ergens in een klein kantoortje waar anderen je weg ziten te kijken om ook te kunnen mailen!
    Die laatste week alleen kom je ook wel door. ( die vliegt voorbij)
    Wij zijn rond 4-5- 6 juli thuis en dan nog een golfafspraak maken vooradt jullie weer weg gaan ?
    Kis van Miriam en een passen de groet van mij ! Harry

• 21 Mei 2011 - 12:42

Harry Bonnier:

korrektie: het is VOORDAT , KUS EN PASSENDE.
    Je ziet hier in Zuid- Portugal/Spanje hoe erg de crisis heeft toegeslagen.
    Enorme half afgebouwde gebouwen en betonskeletten. Het geld is op en er is een enorme werkeloosheid vooral onder de jeugd ( 40%) De Spanen zijn weer op de camping( weekend en dus herrie) terwijl het door de week heerlijk rustig is.
    Zo, dit is extra vanwege de typefouten. Volgende week kijk ik weer op je site hoe het is als Nelleke haar opwachting heeft gemaakt.
    HouwjehaaksMaarten