Chibombo Children’s Town Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Chibombo Children’s Town Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Chibombo Children’s Town Zambia

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

22 Mei 2011 | Zambia, Lusaka

Chibombo Children’s Town Zambia, opvanghuis voor weeskinderen.
Zaterdag hebben Gerrit en ik Children’s Town bezocht. Het weeshuis is één van de projecten van DAPP Zambia. De rit naar Malambanyama was al een hele uitdaging. Het laatste stuk van 40 km gaat over een nagenoeg onbegaanbare zandweg en we werden dus flink heen en weer geschud; a free Zambian massage.
Remco, Rabo-Zanaco-maatje van Gerrit en voorzitter van voetbalvereniging SSC’55 uit Sprang-Capelle, had samen met zijn vrouw Ilona in december 2010 dit weeshuis bezocht en shirts afgegeven. Bij thuiskomst had hij via zijn voetbalclub nog extra shirts en mooie nieuwe leren ballen ingezameld. Jacqueline, de partner van Gerrit, heeft die naar Zambia meegebracht. Voorafgaand aan het bezoek had Gerrit via internet informatie opgezocht over het weeshuis. Humana Nederland, o.a. bekend van de kledinginzameling, bleek één van de sponsoren van Chibombo Children’s Town te zijn.

Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen, kregen een zeer uitgebreide rondleiding en werden onophoudelijk bedankt voor onze komst en voor de shirts en de prachtige voetballen. Eerst liepen we het hele complex over en kregen bij ieder onderdeel uitleg. Een van de meisjes verblijven mochten we van binnen zien. Drie bedden in een kleine ruimte maar heel verzorgd. Een nieuw verblijf wordt gebouwd uit de giften van Humana. Voor 32 meisjes. Met douches en toiletten. Voor wees meisjes is het heel belangrijk dat ze van de straat gehaald worden en hier terecht kunnen. Ze zijn het meest kwetsbaar.
Daarna langs alle praktijk ruimten. Naailes, Computerles, Timmerwerkplaats, Smederij, een leerlingen winkel, veehouderij en zelfs de “Heavy Duty Mecanics”. Iets kleiner dan de John Deere dealer in Canada.
Daarna na het gemeenschapslokaal. Daar werden het woord gevoerd door de begeleiding en de kinderen. We werden opnieuw bedankt en dat terwijl we voor ons gevoel maar weinig hadden meegebracht. Maar ze vinden het heel belangrijk dat de kinderen aandacht krijgen . De kinderen moeten het gevoel hebben dat er iemand om hun geeft. Ze hebben geen familie meer en de begeleiding alleen kan dat gat niet opvangen.

Wat is het geweldig om met eigen ogen te zien hoe het geld vanuit Nederland wordt besteed aan deze kinderen. Iedere euro is hier heel hard nodig en komt hier echt goed terecht! Ik maak een zeer diepe buiging voor alle Zambianen en vrijwilligers die hier met hart en ziel werken om weeskinderen een thuis te geven. Eenzame weesjes die als straatkinderen aan hun lot waren overgeleverd krijgen hier weer een familiegevoel, liefde, basisonderwijs of ze krijgen een vak geleerd. Het sociale aspect is volgens mij nog wel het meest belangrijk voor deze kinderen. Gezelligheid, oprechte aandacht en saamhorigheid geeft deze kinderen weer energie en hierdoor kunnen ze weer genieten van het leven. Ze kunnen hier weer gewoon kind zijn. Tot slot werden we opnieuw toegezongen door de jongens en meisjes en daarna kon er dan eindelijk een balletje worden getrapt. Namens alle kids uit Chibomba, SCC’55 heel hartelijk bedankt. Werkelijk een onvergetelijke dag.

Dit soort projecten worden ook gesteund door Share4more. Het fonds waar medewerkers van de Rabobank aan doneren om ontwikkelings projecten te steunen. Als je dit gezien hebt ben je opslag verkocht. Ik had me allang moeten opgeven maar ga het nu zeker doen.

DAPP Children’s Town in Chibombo
The Children’s Town is a project for orphans and former street kids. The project offers a home, safe environment and education in all spheres of life to allow the children to transform themselves into self-sustaining and creative citizens. The Children’s Town has 400 children of which 60 are boarders.
De site van DAPP kun je vinden door op de volgende link te klikken.

Humana Nederland
Humana is een ontwikkelingsorganisatie en kledinginzamelaar in Nederland. Met de opbrengst uit kledinginzameling ondersteunt Humana projecten in Zuidelijk Afrika. Children’s Town vangt kinderen op die nergens anders terecht kunnen. Veel van hen hebben hun ouders al op jonge leeftijd verloren of hebben door armoede, mishandeling of verwaarlozing te maken met een moeilijke thuissituatie waardoor ze daar niet kunnen blijven. Via de overheid komen deze kinderen terecht in Children’s Town. In het schoolcentrum krijgen de kinderen basisonderwijs. Ze leren verschillende vakken kennen door de theorie te koppelen aan de praktijk. De kinderen leren groenten verbouwen, kleinvee houden, koken en omgaan met geld. Daarnaast worden er veel culturele en sportieve activiteiten georganiseerd. Het onderwijsprogramma past volledig in het nationale onderwijsbeleid. De kinderen doen kennis en vaardigheden op die ze kunnen gebruiken in hun latere studie, loopbaan en gezinsleven. Zo zijn ze beter in staat een zelfstandig leven op te bouwen, voor zichzelf én voor anderen. Het programma stimuleert zo veel mogelijk interactie tussen de kinderen en omliggende gemeenschap, zoals voedselhulp en kennisuitwisseling over hiv/aids. Als de kinderen Children’s Town verlaten, worden hun ontwikkelingen bijgehouden om de impact van het project te meten. Children’s Town wordt uitgevoerd in Zambia, zorgt voor de opvang van 300 kinderen en runt een project waarbij 7.800 wezen en andere kwetsbare kinderen worden opgevangen in de gemeenschap.

• 22 Mei 2011 - 13:13

Bregje:

Hoi Pap,

Klinkt erg herkenbaar dit verhaal! Mooi om te zien dat mensen blij zijn met de kleine dingen en dat er nog veel mensen zijn die goeds doen voor een ander. Ook het eindeloze zingen en dansen komt me bekend voor ;-)

Deze week is mama alweer daar, morgen is het nog maar een maandje en dan ben je alweer in Best. Geniet van je tijd want het vliegt om!

Liefs,
    Bregje

• 22 Mei 2011 - 19:54

Netty Ackermans:

Beste Maarten,met veel belangstelling je verslag gelezen over het opvanghuis voor weeskinderen.Als je thuis bent moet je ons daar maar eens meer over vertellen.Nog een week en Nelleke is bij je.Maak er maar een goede een gezellige tijd van.Wij hebben nu nog een week vakantie,zijn niet weg,maar ondernemen van alles.Heel veel groeten vanuit Best een dikke kus en tot gauw.Netty

• 23 Mei 2011 - 13:29

Cees Van Elderen:

Hoi Maarten,
    Ik lees dat je veel dingen ziet en meemaakt in Zambia. Het is een totaal andere wereld met een heel ander karakter en hele andere levensbehoeften. Goed dat wij met jouw reisverslag daar weer even stil bij kunnen staan. Ik lees tussen de regels door dat het prima met je gaat en dat zal, nu Nelleke eraan komt, alleen maar beter worden,
    Groeten
    Cees en Liba

• 23 Mei 2011 - 15:27

Jan & Gerry:

Hallo Maarten. Je komt nog tijd tekort. Heel interessant allemaal en erg afwisselend. Goed te horen dat de donaties zo goed terecht komen, ik ga eens op de site kijken. Nelleke komt er aan dus zal er weer nieuwe energie in Zambia neerdalen. God weet wat daar van komt. Geniet van elkaar en heb een mooie tijd samen. Veel groeten. J & G

• 25 Mei 2011 - 06:20

Chris:

hoi Maarten (en Nelleke waarschijnlijk inmiddels),
    zelf terug van vakantie weer aan je verslag begonnen. Je maakt nogal wat mee. Geniet ervan, zeker nu met zijn tweeën en ik zie je over een maandje weer graag 'op de koffie' komen. Het begint te korten.
    groetjes,