Weekend en de start van de 2e week. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Weekend en de start van de 2e week. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Weekend en de start van de 2e week.

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

20 Oktober 2008 | Vietnam, Hanoi

Nadat we wat gewerkt hebben bezoeken we Maison Centrale. Hier hielden de Fransen tot 1954 de Vietnamezen gevangen. Niet al te fris. Er hangen foto’s van voormalige gevangenen die later op hoge functies zijn gekomen. Uiteraard geen Amerikanen.
Na het museum lopen we over het marktje dat naast het hotel ligt. Buitenlanders moeten hier niets kopen want dan zouden ze onmiddellijk ziek worden. We weten nu ook waarom we zo weinig honden op straat zien. Als je ze niet aangelijnd houd liggen ze snel afgestroomd op de markt. Ze worden volop te koop aangeboden. De vis en kikkers worden vers gehouden door ze levend in het water te laten liggen. Zuurstof krijgen ze met een kleine compressor die op een accu draait.
De Vietnamezen zijn kleine mensen. Als je in een volle lift staat kunnen de Hollanders elkaar gewoon aankijken. De bevolking is ook nog jong. Na de oorlog zijn er grote gezinnen geweest maar nu hebben ze niet meer dan 1 of 2 kinderen. De vergrijzing komt hier pas over dertig jaar. Verder zijn ze erg vriendelijk en als je hier laat over straat loopt heb je geen onveilig gevoel.

Voor het eten ga ik nog even naar de kapper. Die zijn er hier genoeg. Ik kies voor de kapper vlak bij het hotel. Je wordt hier nog helemaal met de schaar geknipt en netjes met het mes bijgeschoren. Tondeuses zijn te duur. Dat kan ook niet anders omdat je maar 50.000 Dong betaald. Ongeveer 2,25 Euro. Daar kan ik nog wel een keer op teruggaan. Maar niet iedere maand.

De zondag houden we het rustig. Even werken, even sporten en dan de stad in.
Je ziet er van alles. Zo zag ik ook een stoomstrijkijzer op hout vuur gestookt. Dat nieuwe model Laura Star heb ik voor Oma Truusje besteld. ‘s-Avonds eten we met z’n vijven. De ploeg is inmiddels uitgebreid.

Maandag een nieuwe week. Uiteraard volgen we het bank nieuws in Nederland. De ING onder staatscontrole. Zo was het ook toen ik er 25 jaar geleden begon. Hier merk je niets van paniek. Een staatsbank heeft hier maar één aandeelhouder. Zeg maar de meneer Bos van Vietnam.
In het project is het inmiddels volle bak. Er komen veel onderwerpen voorbij.

• 20 Oktober 2008 - 11:25

Marga En Nelleke:

Hallo Maarten,
    Wat een leuk verhaal weer. We zitten in Marga's bureel om even naar jouw website te kijken. Hebben erg gezellige zondag gehad met veel champagne en lekkere hapjes.
    Dikke kus van ons.

• 22 Oktober 2008 - 14:11

Bregje:

Hey Papa,

Het einde van je twee eerste weken komen alweer in zicht. Dat gaat snel! Ik hoop dat alles goed gaat daarzo. Hier wel, ik heb de studie na een weekje rust weer opgepakt, we zijn deze week begonnen met zelf onderzoek doen. Het loopt nog tot het einde van het jaar maar het is wel erg leuk, zo maken we al in een vroeg stadium mee hoe het is om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.

Verder kreeg ik vandaag een mailtje van Going Global dat de reis volgens jaar niet naar Ethiopie maar naar Kenia gaat! Ik ga dus terug! Ben wel erg benieuwd hoe het er nu allemaal voor staat en ofdat we ook de projecten gaan bezoeken die ik destijds bezocht heb!

Maar goed, heel veel plezier daar nog en ik zie je dit weekend weer!

Liefs, Bregje