Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maarten Swinkels - WaarBenJij.nu

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

13 December 2008 | Vietnam, Hanoi

Op zaterdag staat om negen uur de gids met chauffeur klaar om naar Halong Bay te gaan. Een rit van drie uur waar bij we halfweg stoppen om koffie te drinken en eventueel inkopen te doen. Het is een grote hal waar allerlei handgemaakte dingen verkocht worden. Onderweg spreek ik met de gids over de geschiedenis van Vietnam. Ook vraag ik natuurlijk hoe ze bankzaken doen. Bijvoorbeeld een brommerlening of een autolening. De gids heet Zung en spreekt goed Engels. Hij weet veel.
Ik film wat van het veetransport. Hier hebben ze geen Partij van de dieren en vervoeren de biggen en kippen en zelfs het vee achter op de bromfiets. Wij deden vroeger wel eens een pony in een Dafje maar dit is toch anders. Zo vliegt de drie uur snel voorbij.
Rond half een zijn we in Halong Bay, een grote havenplaats. Daarvandaan vertrekken alle boten. Halong Bay is werelderfgoed. Het zijn 3000 eilanden. Op de boot zitten 8 mensen. 6 Australiers en een Canadees. We varen tijdens de lunch rustig tussen de eilanden door. Het is lekker weer. Een zonnetje door de lichte wolken en meer dan 20 graden. Wel om uit te houden. S-middags bezoeken we grote grotten op een van de eilanden en een eiland met een strand. In de grotten konden tijdens de bombardementen van de Amerikanen meer dan 3000 Vietnamezen schuilen. Als je het hier ziet snap je wel dat de Amerikanen de Vietnamezen nooit te pakken konden krijgen. Inmiddels varen we weer. Het is vijf uur dus in ieder geval hier tijd voor een borrel. Om zeven uur hebben we dinner en daarna gaan we de vis vangen voor morgen.

• 15 December 2008 - 13:16

Karel:

Ha Maarten,

Ik sla net de Anwb autokampioen open en zie daar een artikel opver Vietnam met een grote foto van Halong Bay. Toeval!!
    Groet Karel